fredag 25 februari 2011

Klädvård - En hållbar tanke

I MQ's rapport fick jag ytterligare ett nytt perspektiv på butikernas arbete. MQ skriver i sin rapport om att de vill öka kundernas medvetenhet. Kunderna ska kunna ta hand om sina kläder på bästa möjliga sätt. I rapporten kan man läsa följande:

"Upp till 85 procent av ett plaggs påverkan kan uppstå efter att du har köpt ditt plagg. Så hur du vårdar och tvättar dina kläder är mycket viktigt. Det ska vara lätt att vara kund hos MQ. Personalen ska fortsätta hjälpa kunden att hitta kläder de trivs med och även ge dem råd om hur kunden kan vårda plaggen på bästa sätt".

Ett miljövänligt tänkande måste omfatta hela klädesplaggets livscykel. Därför är det viktigt att butikerna också tar sitt ansvar och ser till att det miljövänliga tänkandet följer med kunden hem. Självklart har kunden ett eget ansvar att vårda plagget på bästa möjliga sätt. Men det handlar om samarbete. Butikerna ska hjälpa kunden att ta hand om sina kläder på ett bättre sätt. De ska dela med sig av sin kunskap till kunderna. Butikerna har mycket kunskap som inte kunderna inte får ta del av. I MQ:s rapport talar man om att butiken ska dela med sig av sin kunskap till kunderna. Det är en annan aspekt på det ekologiska, sociala och etiska arbete som butikerna utför. Det är också ett arbete som fler butiker borde fokusera på.  Jag har dock inte valt att fokusera på det. Det är en tanke som jag lämnar över till andra att undersöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar